Vier tips voor een goede respons op jouw medewerkersonderzoek

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

02.05.2021 – Wanneer jij een medewerkersonderzoek uitzet onder de mensen in jouw organisatie, wil je dat de resultaten een goede weerspiegeling zijn van het sentiment dat heerst. Vaak leidt zo’n onderzoek tot goede inhoudelijke discussies over wat goed gaat en wat beter kan. Een dooddoener voor elke goede discussie zijn de vraagtekens bij de validiteit van de resultaten. Daarom is het van cruciaal belang dat genoeg medewerkers aan het onderzoek deelnemen. Maar wat is genoeg? En wanneer zijn resultaten valide? Wij geven tips.

 

Wanneer zijn de onderzoeksresultaten valide?

De algemene regel is: hoe meer medewerkers aan het onderzoek deelnemen, hoe beter. Het kengetal voor de deelname aan medewerkersonderzoeken is het respons percentage. Dit bereken je door het aantal medewerkers die de vragenlijst heeft ingevuld te delen door het totale aantal medewerkers, keer honderd. Dit respons percentage is een belangrijke indicator voor de validiteit van de resultaten, maar niet de enige. We kijken ook naar de verdeling van de deelnemers over de afdelingen binnen de organisatie. Deze moet in verhouding staan met de verdeling van alle medewerkers binnen de organisatie.

 

Wat is een ‘goede’ respons?

Het liefst wil je de mening van ál je medewerkers weten, maar een respons van 100 procent hebben we in ons onderzoeksleven nog niet meegemaakt. Het ligt dus wat genuanceerder. Een respons van 10 procent weerspiegelt onvoldoende wat er op de werkvloer speelt. Met een respons van 80 procent kun je goed zien wat er leeft onder je mensen. Maar is 80 procent wel realistisch? En naar welke respons kun je het beste streven als je onderzoek in jouw organisatie doet?

Om antwoord hierop te geven, hebben wij de respons op alle medewerkersonderzoeken die we in 2021 mochten uitvoeren geanalyseerd.
Dit levert 3 belangrijke inzichten op:

  1. Gemiddeld ligt de respons bij 62 procent. Het absolute record was het afgelopen jaar een respons van 80 procent (chapeau!). In kleinere organisaties (± 250 medewerkers) ligt de respons doorgaans wat hoger dan bij grotere organisaties
  2. Hoe hoger de respons op dag 1 van het onderzoek, hoe hoger vaak de respons aan het einde van de rit. De gemiddelde respons op dag 1 ligt ongeveer op 20 procent
  3. Reminders die na 3 tot 6 dagen worden verstuurd leveren méér respons op dan reminders die na 7 tot 10 dagen worden verstuurd

 

Vier tips voor een hoge respons op jouw medewerkersonderzoek

Op basis van bovenstaande inzichten hebben wij vier tips voor het medewerkersonderzoek in jouw organisatie:

  1. Stel je een minimale respons van 55 procent tot doel
  2. Kondig het onderzoek op tijd aan en breng het onderzoek vanaf het begin via verschillende kanalen onder de aandacht bij je medewerkers
  3. Laat een reminder niet te lang op zich wachten
  4. Neem voor meer tips & tricks contact met ons op 😉

Andere nieuwsberichten

Wat wij voor jou kunnen betekenen

Vind jouw perfecte match: Je wilt niet zomaar mensen aannemen, maar een collega die bij het DNA van jouw organisatie past

• Employerbranding

• HR-campagne

• EVP

• employeevalueproposition

Wat ervaren jouw werknemers: Jij als werkgever wil ook meer, in de vorm van een werknemer die eigenaarschap toont en net die extra stap zet

•  medewerkersbelevings-onderzoek

• cultuurbelevingindekaart

• organisatieveranderingen

Breng alles in kaart: Hoe hard je ook werkt aan een optimale bedrijfscultuur: soms lopen de dingen even niet zoals je wilt

• verzuimvraagstukken

• ambassadeursschap

Wat leeft er in HR: We doen onderzoek onder verschillende HR doelgroepen, zoals medewerkers, werkgevers of HR professionals

• trendonderzoek

• hr-onderzoek

Benieuwd naar wat Sparkey voor jouw bedrijf kan betekenen?

Bel 020 589 8383 of stuur een mailtje naar contact@sparkey.nl

Wij helpen je graag!