Houding werkgever van invloed op ouderschapsverlof

Facebook
Twitter
LinkedIn

09.07.2021 – In opdracht van Women inc. onderzochten we de ervaringen van werknemers, zowel moeders als vaders, rondom het prille ouderschap in relatie tot werk.

 

Houding werkgevers van invloed op opnemen partnerverlof

Op 1 juli 2020 werd het partnerverlof uitgebreid en hoewel de gewenste effecten van langer verlof zichtbaar zijn, wordt het nog erg weinig opgenomen. De houding van werkgevers speelt hierbij een belangrijke rol: werknemers nemen namelijk vaak minder partnerverlof op wanneer werkgevers negatief tegenover 6 weken partnerverlof staan dan bij werkgevers die er positief tegenover staan. Dit terwijl zowel werknemers die langer partnerverlof opnemen als werkgevers die  positief tegenover het verlof staan in de praktijk juist de voordelen ervaren.

 

Langer partnerverlof biedt voordelen voor werknemers én werkgevers

Meer dan de helft (59%) van de werkgevers is juist positief over het partnerverlof van 6 weken en denkt dat werknemers na deze periode meer uitgerust aan het werk kunnen gaan. Dit beeld wordt bevestigd door vaders die het langere verlof inmiddels hebben gehad. Zij hebben vaker zin om weer aan het werk te gaan dan vaders die kort verlof hebben opgenomen. Vaders die 6 weken verlof konden opnemen zijn vaker tevreden met de lengte van het verlof, dan vaders die maar 5 dagen verlof konden opnemen. Vaders met langer verlof hebben daarnaast vaker het idee dat er in de organisatie rekening wordt gehouden met hun nieuwe vaderschap; zij vinden de combinatie van ouderschap en werk dan ook minder moeilijk dan partners die korter met verlof konden gaan. Langer partnerverlof lijkt dan ook een goed startpunt te zijn voor de balans tussen werk en zorg.

 

Ga het gesprek aan

Uit het onderzoek blijkt dat er een rol ligt weggelegd voor de werkgever, maar ook voor kersverse ouders zelf: it takes two to tango. Ouders met positieve ervaringen geven aan de flexibiliteit van werkgevers fijn te vinden en wanneer leidinggevenden begrip tonen voor hun situatie. Werkgevers daarentegen willen graag weten waar ze aan toe zijn. Ga het gesprek aan en praat met elkaar. Lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet.

Meer informatie over het onderzoek
In het online magazine ‘Zo werkt het. Ouders in dienst’ zijn alle resultaten van het onderzoek terug te vinden, lees je interviews met expert en ouders en krijg je een kijkje in de keuken hoe Hema, Kindergarden en Erasmus Universiteit omgaan met prille ouders in hun organisatie. Benieuwd naar het volledige onderzoek? Die kun je hier lezen.

Bron: WomenInc

Andere nieuwsberichten

Wat wij voor jou kunnen betekenen

Vind jouw perfecte match: Je wilt niet zomaar mensen aannemen, maar een collega die bij het DNA van jouw organisatie past

• Employerbranding

• HR-campagne

• EVP

• employeevalueproposition

Wat ervaren jouw werknemers: Jij als werkgever wil ook meer, in de vorm van een werknemer die eigenaarschap toont en net die extra stap zet

•  medewerkersbelevings-onderzoek

• cultuurbelevingindekaart

• organisatieveranderingen

Breng alles in kaart: Hoe hard je ook werkt aan een optimale bedrijfscultuur: soms lopen de dingen even niet zoals je wilt

• verzuimvraagstukken

• ambassadeursschap

Wat leeft er in HR: We doen onderzoek onder verschillende HR doelgroepen, zoals medewerkers, werkgevers of HR professionals

• trendonderzoek

• hr-onderzoek

Benieuwd naar wat Sparkey voor jouw bedrijf kan betekenen?

Bel 020 589 8383 of stuur een mailtje naar contact@sparkey.nl

Wij helpen je graag!