14.03.2024 – Een vraag die we steeds vaker krijgen als onderzoeksbureau. Want hoe fijn is het wanneer je het effect van een mooie pakkende campagne kan aantonen. In de werkgeversimago-onderzoeken die we doen bij Sparkey, HR-onderzoeksbureau van Motivaction, brengen we de ontwikkeling van werkgeversmerken in kaart. Daarbij achterhalen we ook of de campagne het gewenste effect heeft gehad.
In de huidige krappe arbeidsmarkt zitten werkgevers uiteraard niet stil. Ik zie de mooiste campagnes voorbijkomen, allemaal met als doel de aandacht te trekken van de wervingsdoelgroepen. Probeer dan maar eens op te vallen. Niet makkelijk, maar niets is onmogelijk. Door te monitoren wat jouw employer brand doet in de markt, kun je op tijd bijsturen en je campagne daar waar nodig optimaliseren qua vorm of inhoud. Zo krijg je een beter beeld van het effect van een campagne. Ik geef je graag enkele tips daarbij:
- Kijk verder dan bekendheid en aantrekkelijkheid. Staar je niet blind op alleen het % werkgeversbekendheid en de mate waarin je een aantrekkelijke werkgever bent. Kijk ook naar de inkleuring van je imago: welke aspecten worden in meer of mindere mate aan jou als werkgever toegeschreven? In herhaalmetingen zien we vaak een afname in het percentage werkenden dat geen idee heeft of een aspect bij een werkgever past. Dat is een goed teken, want dan wordt het employer brand langzamerhand geladen met inhoud.
- Neem je concurrenten mee in het onderzoek. En kies deze bewust uit: wie heeft er flink aan de weg getimmerd met een pakkende arbeidsmarktcampagne? En wie juist niet? Zo kun je eventuele veranderingen rondom jouw werkgeversmerk nog beter in de juiste context plaatsen.
- En last but not least: heb geduld. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar verandering in naamsbekendheid – of eigenlijk werkgeversbekendheid – heeft een lange adem nodig. Ik raad dan ook aan om na een zogeheten 0-meting waarin je je werkgeversimago bepaalt niet al te snel een 1-meting te doen. Zonde van het geld, want de kans dat er iets impactvols is gebeurd in deze korte tijd is vrij klein.
Benieuwd naar onze mogelijkheden om jouw werkgeversimago, ofwel employer brand, in kaart te brengen en/of het effect van jouw campagne te meten? Neem contact op!