Kopje soep in plaats van een kroket, hoe krijg je de medewerker zo ver?

Facebook
Twitter
LinkedIn

19.02.2024 – Voor een toekomstbestendig gezond Nederland adviseert de SER in haar adviesrapport ‘gezond opgroeien, wonen én werken’ een integrale aanpak, met als belangrijk onderdeel gezond werken. Een verantwoordelijkheid voor de overheid, die werkgevers moet stimuleren gezond werken voor iedereen mogelijk te maken. Maar minstens zo belangrijk dat werkgevers zelf ook kritisch naar hun vitaliteitsbeleid kijken voor een gezonde B.V. Nederland. 

Toch kan je als werkgever niet verwachten dat alle werknemers staan te springen om dezelfde cursus mindfulness of dat ze die kroket zomaar inruilen voor een kom soep. Motivaction doet al 40 jaar onderzoek naar waarden en leefstijl van Nederlanders om dit beter te begrijpen. Voor vitaliteitsvraagstukken gebruiken we ons Vitality-model. Dit model biedt inzicht in 6 profielen die elk op een andere manier in beweging zijn te krijgen. Zij gaan nou eenmaal anders om met gezondheid in het algemeen, voeding, bewegen, sporten, werk, stress, ontspanning en slaap

Om een voorbeeld te geven: de gezelligheidszoekers. De grootste groep in Nederland. Deze werknemers werken om te leven. Werk moet vooral leuk zijn. Ze zijn meestal ‘op locatie’ te vinden, dus in een fabriek of winkel of juist onderweg. Op kantoor vind je ze vooral in administratieve functies. Ze vinden gezelligheid en genieten belangrijker dan gezondheid en zijn dan ook niet veel bezig met het leiden van een vitaal leven. 

Wat kun je nou als werkgever doen om gezelligheidszoekers te activeren tot gezond gedrag? Dit onderzochten wij aan de hand van het ons gedragsbeïnvloedingsmodel. Zo weten we dat de sociale omgeving een belangrijke factor is in gedrag, zeker voor gezelligheidszoekers. Om de sociale omgeving te betrekken, kun je gebruik maken van de volgende overtuigingstechnieken:

  • Schaarste: Er zijn nog maar twee plekken vrij voor de cursus gezond eten met het gezin. 
  • Niets te verliezen: Maak vrijblijvend kennis met onze stoppen-met-roken-trainer. 
  • Social modeling: Benoem een vitaliteitsambassadeur (liefst ook een gezelligheidszoeker) die laat zien hoe je gezond aan het werk kan gaan.
  • Sociale bewijskracht: Laat zien dat collega’s ook meedoen aan de gratis gezondheidscheck.

Het allerbelangrijkste voor deze groep is dat oplossingen vooral laagdrempelig, makkelijk en binnen handbereik liggen. Laat die kroketten in de kantine dus maar achterwege en biedt als werkgever zelf die kom soep aan. 

Wil je meer weten over hoe je invloed kan hebben op het gedrag van jouw medewerkers, maar ook andere doelgroepen? Schrijf je dan hier in voor onze gratis webinar Gedragsverandering op 29 februari!

Andere nieuwsberichten

Wat wij voor jou kunnen betekenen

Vind jouw perfecte match: Je wilt niet zomaar mensen aannemen, maar een collega die bij het DNA van jouw organisatie past

• Employerbranding

• HR-campagne

• EVP

• employeevalueproposition

Wat ervaren jouw werknemers: Jij als werkgever wil ook meer, in de vorm van een werknemer die eigenaarschap toont en net die extra stap zet

•  medewerkersbelevings-onderzoek

• cultuurbelevingindekaart

• organisatieveranderingen

Breng alles in kaart: Hoe hard je ook werkt aan een optimale bedrijfscultuur: soms lopen de dingen even niet zoals je wilt

• verzuimvraagstukken

• ambassadeursschap

Wat leeft er in HR: We doen onderzoek onder verschillende HR doelgroepen, zoals medewerkers, werkgevers of HR professionals

• trendonderzoek

• hr-onderzoek

Benieuwd naar wat Sparkey voor jouw bedrijf kan betekenen?

Bel 020 589 8383 of stuur een mailtje naar contact@sparkey.nl

Wij helpen je graag!