Leren en ontwikkelen in coronatijd: minder budget, meer online

Facebook
Twitter
LinkedIn

Een kwart van de HR-professionals geeft aan dat er door de coronacrisis minder budget beschikbaar is voor leren en ontwikkelen in hun bedrijf. Qua opleidingsvormen zet de tijdens de coronacrisis gemaakte ommezwaai van klassikaal naar online leren zich naar verwachting ook ná de crisis door. Dat concludeert de Studytube Learning & Development Monitor 2021, een jaarlijks onderzoek van Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube.

De Studytube Learning & Development Monitor 2021 peilde bij ruim 1.000 professionals naar de manier waarop Nederlandse organisaties leren en ontwikkelen in volle coronacrisis. Volgens de bevraagde HR-professionals heeft het coronavirus de investering in de ontwikkeling van de medewerkers bij 25% van de bedrijven omlaag gebracht. De sectoren Zakelijke Dienstverlening en Bouw laten afwijkingen van het landelijk gemiddelde zien.

 

Online leren blijft ook na corona meest populaire leervorm

Vóór de coronacrisis maakten HR-professionals het meest gebruik van klassikale lessen (34%) om werknemers op te leiden. Toen klaslokalen noodgedwongen moesten sluiten, slonk dat aandeel naar 17%. Online leren maakte dan weer de omgekeerde beweging, en steeg van 16% naar 28%. Daarmee is het de populairste leervorm van dit moment.

Opvallend is wel dat de respondenten verwachten dat deze verschuiving deels van blijvende aard is: hun prognose is dat werknemers over 2 jaar ongeveer evenveel klassikaal offline (22%) als klassikaal online (24%) zullen leren. Deze trend zet zich vooral door bij de Overheid (van 13% klassikaal online leren vóór Corona naar 26% in 2022) en in de zakelijke dienstverlening (van 19% naar 31%).

Medewerkers staan ook niet te springen om opnieuw een klaslokaal te betreden. Eén op vijf werknemers (22%) wil vanwege de huidige coronasituatie geen klassikale trainingen meer volgen. Zij die dat wél overwegen vinden het belangrijk dat er respect is voor de afstandsregels (47%) en de algemene richtlijnen van het RIVM (42%).

 

Grote verschillen tussen branches

Uit de cijfers blijkt dat 94% van de ondervraagde organisaties een leerbudget beschikbaar heeft voor de ontwikkeling van hun medewerkers. De precieze impact van de coronacrisis op dat budget verschilt per branche. Zo zegt maar liefst 36% van de HR-professionals in de zakelijke dienstverlening dat ze nu (veel) minder opleidingsgeld kunnen besteden, terwijl de overheid die invloed van het virus minder voelt (21%).

In de sectoren Bouw, Industrie en Transport geeft 18% van de HR-professionals aan dat ze door de coronacrisis juist méér geld zullen uitgeven aan scholing.

Bron: AllesoverHR, 12.11.2020

Andere nieuwsberichten

Wat wij voor jou kunnen betekenen

Vind jouw perfecte match: Je wilt niet zomaar mensen aannemen, maar een collega die bij het DNA van jouw organisatie past

• Employerbranding

• HR-campagne

• EVP

• employeevalueproposition

Wat ervaren jouw werknemers: Jij als werkgever wil ook meer, in de vorm van een werknemer die eigenaarschap toont en net die extra stap zet

•  medewerkersbelevings-onderzoek

• cultuurbelevingindekaart

• organisatieveranderingen

Breng alles in kaart: Hoe hard je ook werkt aan een optimale bedrijfscultuur: soms lopen de dingen even niet zoals je wilt

• verzuimvraagstukken

• ambassadeursschap

Wat leeft er in HR: We doen onderzoek onder verschillende HR doelgroepen, zoals medewerkers, werkgevers of HR professionals

• trendonderzoek

• hr-onderzoek

Benieuwd naar wat Sparkey voor jouw bedrijf kan betekenen?

Bel 020 589 8383 of stuur een mailtje naar contact@sparkey.nl

Wij helpen je graag!