Je leest het tegenwoordig overal: er is krapte op de arbeidsmarkt. We zagen het natuurlijk al jaren aankomen, maar nu is het aantal vacatures gestegen tot een hoogtepunt. Ik sprak onlangs met iemand van een zorginstelling over het ontwikkelen van een HR-campagne die echt toegespitst was op de mentaliteit van de gewenste medewerkers. De juiste tone-of-voice, de juiste trigger en via de juiste kanalen.
‘Dat heeft toch geen zin?’ zei ze. ‘We krijgen maximaal twee reacties op een vacature. Ik ben blij als ik überhaupt iemand kan uitnodigen voor een gesprek. Ik heb niet zoveel te eisen over de mentaliteit die zou passen bij ons.’ Er is in de zorg natuurlijk een enorm tekort. En toch geloof ik dat je met een echt gedifferentieerde aanpak (in plaats van een algemene boodschap) meer mensen aantrekt, dat je meer mensen in het hart raakt. Zodat iemand voelt: ‘hé, dat ben ik, ze zoeken mij!’ Want niet alleen in de zorg is het vinden van nieuwe medewerkers een uitdaging.
Stel dat je HR-directeur bent van een snelgroeiend IT-bedrijf. Waar haal je nieuwe medewerkers vandaan? En dan ook eens mensen die goed bij je passen, die dezelfde drijfveren hebben. Die niet over een jaar weg zijn, omdat ze toch niet helemaal hetzelfde DNA blijken te hebben.
Iedereen vist op deze krappe arbeidsmarkt in dezelfde vijver. Het liefst wil je dat talenten uit de markt jouw bedrijf zelf weten te vinden. Dat ze graag bij je komen werken. Maar hoe zorg je er nou voor dat je opvalt, dat je je onderscheidt van de concurrentie? En dat je de juiste snaar weet te raken van de sollicitant die past bij jouw bedrijf? En dan ook nog het liefst op een snelle en efficiënte manier. Want het HR-budget is vaak niet toereikend om groot uit te pakken met een mooie employer branding campagne.
Jouw vacatures vullen
De communicatie-adviseur in je bedrijf die verantwoordelijk is voor de arbeidsmarktcommunicatie ziet het al helemaal zitten: een campagne die het werkgeversmerk versterkt. Hoe mooi zou dat zijn?
Toch is er bij veel organisaties al jaren niet meer echt geïnvesteerd in employer branding. Er was ook geen urgentie. Maar inmiddels wel. Jouw communicatie-expert weet als geen ander dat de employer brand onder de loep moet worden genomen. Dat is noodzakelijk voor het aantrekken van de juiste mensen. Weten we wie de doelgroep is? En hoe komen we er dan achter wat hen raakt? En welke boodschap moet je over jouw organisatie naar buiten brengen? Onderzoek kan helpen om in de huid te kruipen van het juiste publiek. En vergeet niet: van de huidige toppers in je bedrijf! Zo kom je erachter wat hen motiveert om voor jou te (komen) werken. En als je dat weet, dan heb je de input voor een campagne waarvan je weet dat die succesvol gaat worden.
Een passende arbeidsmarktcampagne
We hebben dit type onderzoek gedaan voor CompaNanny, een snelgroeiende kinderopvangorganisatie met een schreeuwend tekort aan mensen. Op basis van onderzoek door Motivaction met hun eigen medewerkers is het huidige DNA bepaald. Vervolgens is in kaart gebracht wie CompaNanny nodig heeft, wie nou echt past bij hun positionering. Mede op basis daarvan werd een passende arbeidsmarktcampagne ontwikkeld. Onderdeel daarvan is de CompaMatch. Door middel van deze tool kunnen sollicitanten hun drijfveren-profiel achterhalen, en krijgt CompaNanny naast de feitelijkheden op de CV van de sollicitant ook een idee van zijn of haar drijfveren. Zo weten ze de mate waarin iemand zou passen op een bepaalde vestiging. Het aantal sollicitanten is enorm gestegen en de kwaliteit van de sollicitanten is beter dan ooit.
Wil je meer weten over deze onderzoeksaanpak of van gedachten wisselen over de krappe arbeidsmarkt? Neem dan contact met mij op via e.koot@sparkey.nl.