Zomeronderzoek: Hoe denkt de Nederlandse beroepsbevolking over werken in de reissector?

Het is zomer, tijd om op vakantie te gaan! In dit thema kwam stichting Reiswerk dit voorjaar met een mooie onderzoeksvraag: wat is het imago van werken in de reissector? Reiswerk is een stichting die zich inzet voor de reissector en wil graag weten hoe ze mensen enthousiast kunnen maken voor werken bij reisorganisaties. Daarom klopten ze aan bij Sparkey, het HR-team binnen Motivaction. 

 

De vraag 

Het aantrekken van nieuwe talent is geen eenvoudige opgave in de huidige krappe arbeidsmarkt. Stichting Reiswerk bundelt de krachten en zet zich in voor het behouden en werven van nieuwe medewerkers voor de reissector. Het gaat hierbij om de reisondernemingen die vallen onder de cao voor de reisbranche en dus niet om ondernemingen binnen de recreatie-, luchtvaart of andere verwante sectoren.  

Het doel: inzicht krijgen in het huidige imago van werken in de reissector onder diverse doelgroepen, om op die manier te kunnen acteren in de arbeidsmarkt(communicatie). Enkele jaren geleden was het imago goed, maar corona heeft uiteraard impact gehad op (werken in) de reiswereld. De vraag is hoe het imago nu is. 

  

Het resultaat​ 

Een brede benadering van de arbeidsmarkt om mensen te werven voor de reisbranche is een passende aanpak, onder andere door de vele overeenkomsten die er zijn qua voorkeuren en behoeften van werkenden in de reissector en die van de algemene beroepsbevolking (niet werkend in de sector). Het externe beeld van werken in de reissector blijkt grotendeels nog oningevuld, te eenzijdig of onjuist. Dit terwijl er intern een zee aan mogelijkheden wordt beleefd, zoals een veelzijdigheid aan functies en werken met het product ‘reizen’ waarmee je iets kan betekenen voor anderen. De ‘parels’ van de reissector die in de buitenwereld nog niet altijd bekend zijn, bieden voldoende haakjes om nieuwe mensen aan te trekken. 

 

Aanpak 

Sparkey heeft een vragenlijst opgesteld met uiteenlopende vragen over werken in de reissector. Ook is gevraagd naar de wensen en behoeftes van werknemers. Deze online vragenlijst is voorgelegd aan een representatieve steekproef van de Nederlandse beroepsbevolking en via het netwerk van Reiswerk ook gedeeld met mensen die momenteel in de reissector werken. Op die manier hebben we het interne imago kunnen vergelijken met het externe imago van werken in de reissector en met de wensen en behoeften van werknemers in het algemeen. 

 

Quote 

Het onderzoek geeft ons waardevolle inzichten over hoe werken in de reisbranche wordt gezien en ervaren. Hierdoor kunnen we met onze projecten gerichter inspelen op de behoeften en verwachtingen van zowel potentiële als huidige werknemers. Dankzij de prettige samenwerking met Sparkey ligt er een mooi rapport dat ons helpt om de reisbranche als werkgever nog beter op de kaart te zetten.”   - Esther Gathier, Manager Reiswerk 

Vind jouw perfecte match: Je wilt niet zomaar mensen aannemen, maar een collega die bij het DNA van jouw organisatie past

• Employerbranding

• HR-campagne

• EVP

• employeevalueproposition

Wat ervaren jouw werknemers: Jij als werkgever wil ook meer, in de vorm van een werknemer die eigenaarschap toont en net die extra stap zet

•  medewerkersbelevings-onderzoek

• cultuurbelevingindekaart

• organisatieveranderingen

Breng alles in kaart: Hoe hard je ook werkt aan een optimale bedrijfscultuur: soms lopen de dingen even niet zoals je wilt

• verzuimvraagstukken

• ambassadeursschap

Wat leeft er in HR: We doen onderzoek onder verschillende HR doelgroepen, zoals medewerkers, werkgevers of HR professionals

• trendonderzoek

• hr-onderzoek

Wat wij voor jou kunnen betekenen

Vind jouw perfecte match: Je wilt niet zomaar mensen aannemen, maar een collega die bij het DNA van jouw organisatie past

• Employerbranding

• HR-campagne

• EVP

• employeevalueproposition

Wat ervaren jouw werknemers: Jij als werkgever wil ook meer, in de vorm van een werknemer die eigenaarschap toont en net die extra stap zet

•  medewerkersbelevings-onderzoek

• cultuurbelevingindekaart

• organisatieveranderingen

Breng alles in kaart: Hoe hard je ook werkt aan een optimale bedrijfscultuur: soms lopen de dingen even niet zoals je wilt

• verzuimvraagstukken

• ambassadeursschap

Wat leeft er in HR: We doen onderzoek onder verschillende HR doelgroepen, zoals medewerkers, werkgevers of HR professionals

• trendonderzoek

• hr-onderzoek

Benieuwd naar wat Sparkey voor jouw bedrijf kan betekenen?

Bel 020 589 8383 of stuur een mailtje naar contact@sparkey.nl

Wij helpen je graag!