Hoe bereik je de ICT-er met je arbeidsmarktcampagne en hoe zorg je dat zij zich op hun plek voelen binnen je organisatie? Een uitdaging waar een van onze opdrachtgever mee te maken had: een IT-organisatie met zo’n 1.200 medewerkers, waarvan het merendeel ICT-ers. Deze wervingsdoelgroep wordt in vrijwel alle sectoren en organisaties gezocht. De schaarste op de arbeidsmarkt is groot. Belangrijk dus voor een IT-organisatie om deze gewilde doelgroep echt goed te kennen. Om dat inzicht op te halen, klopten ze aan bij Sparkey, het HR-team binnen Motivaction.
De vraag
Om een aantrekkelijke werkgever te zijn in een krappe arbeidsmarkt, heeft de betreffende IT-organisatie al veel stappen gezet op het gebied van Employer Branding en recruitment. Zo heeft de organisatie een concurrentieanalyse uitgevoerd om zich scherp te positioneren in de markt, een Employee Value Proposition (EVP) geformuleerd en gesprekken met eigen medewerkers gevoerd om de doelgroep goed te leren kennen en begrijpen. Aanvullend op deze inspanningen, wil de organisatie meer data-gedreven beslissingen nemen in plaats van zich te laten leiden door onderbuikgevoel.
Het resultaat
We leverden ze een databestand uit onze Sparkey database -SparkFinder- op basis waarvan zij zelf doelgroep- en targetsegmentaties ontwikkelden. Het databestand, met n= 536 ICT-professionals, gaf de IT-organisatie inzicht in hard skills, maar vooral ook in soft skills, wensen en behoeften van ICT-ers. Op basis van deze kwantitatieve data konden ze relevante doelgroep- en targetsegmentaties ontwikkelen ten behoeve van de optimalisatie van arbeidsmarktcommunicatie (extern) én de benadering van huidige medewerkers (intern).
Aanpak
Sparkey voerde eerder dit jaar uitgebreid onderzoek uit onder de Nederlandse beroepsbevolking (met een grote steekproef van n=6.558 werkenden). Op basis hiervan bouwden we een waardevolle database op waarmee we snel en effectief analyses kunnen uitvoeren op wervingsdoelgroepen binnen de arbeidsmarkt. Met het databestand van ICT-professionals kreeg de IT-organisatie direct inzicht in de belangrijkste kenmerken van de ICT-doelgroep: wat zijn hun drijfveren? Welke arbeidsvoorwaarden hebben de voorkeur? De IT-organisatie ontwikkelde op basis van onze data vervolgens zelf een doelgroepsegmentatie waarbij zij de verschillende variabelen gebruikten voor een beschrijving van hun ICT-doelgroepen.