Workprofiler
De WorkProfiler is ons unieke HR-segmentatiemodel dat zes verschillende typen werknemers onderscheidt.
De WorkProfiler biedt inzicht in de drijfveren en voorkeuren van jouw medewerkers en helpt jou:
- Een employer branding strategie ontwikkelen die nauw aansluit bij je doelgroep
- Diversiteit qua drijfveren in jouw organisatie te waarborgen
- Jouw medewerkers gemotiveerd en betrokken te voelen
- De best passende ontwikkelingsmogelijkheden aan te bieden aan je medewerkers
- Leiderschapsstijlen te kiezen die aansluiten bij de drijfveren van je medewerkers
- Bij het ontwikkelen van je interne communicatie (boodschap, tone of voice, kanalen) en laat deze aansluiten bij je medewerkers
- Jouw medewerkers in beweging te krijgen (tijdens een organisatieverandering)
Benieuwd naar wat Sparkey voor jouw bedrijf kan betekenen?
Bel 020 589 8383 of stuur een mailtje naar info@sparkey.nl
Benieuwd naar wat Sparkey voor jouw bedrijf kan betekenen?
Ons model
Wat maakt dat een medewerker elke ochtend zijn of haar bed uit stapt en energie steekt in het realiseren van jouw organisatiedoelen? De antwoorden op deze vraag zijn zo divers als het aantal medewerkers in jouw organisatie. En toch kun je hier waarschijnlijk patronen in herkennen en de drijfveren van medewerkers ontdekken.
Arbeidsmarktonderzoek van Sparkey vertrekt vanuit de drijfveren van werknemers. Een veelgehoorde uitspraak is “Werknemers komen bij een werkgever binnen op basis van de ‘harde’ kenmerken op hun cv, maar vertrekken vaak vanwege zachtere factoren.”
In welke mate een werknemer bij een werkgever past, wordt sterk bepaald door de waarden die de werknemer en werkgever belangrijk vinden en hoe de werknemer in het (werkende) leven staat.
Motivaction voert al ruim 20 jaar waardenonderzoek uit (Mentality) en weet op basis hiervan wat mensen drijft. Met de kennis van dat onderzoek maakten we een verdieping op het gebied van werk met onze WorkProfiler: wat drijft medewerkers? En welke profielen kunnen we op basis van deze drijfveren van elkaar onderscheiden?
Het profiel en het talent van medewerkers moet naadloos aansluiten bij de koers die een organisatie wil gaan varen.
Pas dan kunnen we spreken van een optimale match!
Ontmoet onze profielen!
Niet iedere medewerker heeft dezelfde voorkeuren qua type werkgever en hecht dezelfde waarden aan bepaalde arbeidsvoorwaarden. De ene medewerker hecht meer aan vaste werktijden, de ander wil meer vrijheid. Ook de leerstijlen en bereidheid om te veranderen verschillen per medewerker, net als de manier van samenwerken.
Op basis van ons waardenonderzoek onderscheiden we 6 werknemersprofielen.
Veranderaars
“Ik ben een rasechte optimist die geniet van mijn vrijheid. Oeh, als je mij wilt aantrekken als werknemer? Dan moet er wel groei en uitdaging in het vooruitzicht zijn! Ik wil echt een expert worden en inhoudelijk groeien.”
Belangrijke aspecten in werk
- Vrijheid
- Afwisseling
- Ontplooiing en ontwikkeling
- Autonomie
- Status
Realisten
“Een vast contract, vaste werktijden en een vast inkomen geven mij rust. Dan weet ik waar ik aan toe ben. Ik werk dan ook het liefst bij een bedrijf dat mij zekerheid kan bieden. Ik ben een harde werker en erg loyaal naar mijn baas. Ik heb zelf niet zo de ambitie om hogerop te komen, belangrijker voor mij zijn gezellige en fijne collega’s en een prettige werksfeer. Als ik maar leuk werk doe.“
Belangrijke aspecten in werk
- Zekerheid
- Collegialiteit
- Structuur en regelmaat
Betrokkenen
“Ik vind het belangrijk om in mijn werk waarde te kunnen toevoegen en een positieve impact te maken. Dat wat ik doe echt zichtbaar is en iets bijdraagt aan de samenleving. Ik ben leergierig en heb de maatschappij hoog in het vaandel staan. Mijn werkgever kiest idealiter duurzaamheid boven winst.”
Belangrijke aspecten in werk
- Zekerheid
- Collegialiteit
- Vrijheid
- Ontplooiing en ontwikkeling
Onafhankelijken
“Mijn droombaan? Die komt wel op mijn pad… ooit… Ik kijk actief om me heen en sta vooral open voor een scale-up waar ik de vrijheid heb om te doen waar ik goed in ben. Ik haak af als ik teveel in een keurslijf wordt gebracht.”
Belangrijke aspecten in werk
- Vrijheid
- Autonomie
- Flexibiliteit
Ontdekkers
“Ik ben flexibel in het soort werk dat ik doe. Ik zie altijd wel ergens mogelijkheden om me inhoudelijk te ontwikkelen en zoveel mogelijk ervaring opdoen. Mijn plek op de arbeidsmarkt ben ik nog aan het zoeken, ik zou dus het liefst bij een bedrijf aan de slag gaan waar ik veel trainingen en cursussen kan volgen.”
Belangrijke aspecten in werk
- Zekerheid
- Collegialiteit
- Afwisseling
Resultaatgerichten
“Ik heb altijd al geweten wat ik wil in het leven. Ik hou ervan om mezelf doelen te stellen, daarnaartoe te werken en ze waar te maken. Toen ik solliciteerde mijn huidige werkgever bedrijf bespraken we meteen de mogelijkheden om door te groeien, daar ga ik vol op aan. Status is voor mij erg belangrijk.“
Belangrijke aspecten in werk
- Afwisseling
- Ontplooiing en ontwikkeling
- Collegialiteit
- Status
Successen
Van data tot doelgroepsegmentatie: wat kenmerkt de ict-er als werknemer?
Hoe bereik je de ICT-er met je arbeidsmarktcampagne en hoe...
Lees meerZomeronderzoek: Hoe denkt de Nederlandse beroepsbevolking over werken in de reissector?
Het is zomer, tijd om op vakantie te gaan! In...
Lees meer‘Aandacht voor eigenaarschap’ bij Debtt Group
Debtt Group is een full-service creditmanagementbedrijf met een enthousiaste groep...
Lees meerInzicht in de kandidatenreis voor (zij-)instromers in de kinderopvang
Als werkgever is het belangrijk om te begrijpen wat potentiële...
Lees meer‘Verschillende generaties vinden elkaar op de werkvloer’ bij Gemeente Amsterdam
Het Carrièrecentrum van Gemeente Amsterdam wilde kennis opdoen en ervaringen...
Lees meerDit kunnen wij voor jou betekenen
De reis van werknemers begint al voordat ze solliciteren en eindigt als zij de organisatie verlaten hebben. Elke fase van die reis brengt andere uitdagingen en kansen. Met Connect, Develop, Switch en Trends bieden wij maatwerkonderzoek in elke fase.
Wie is jouw doelgroep en hoe kun jij die het beste aantrekken? Met onderzoek naar employer branding zorgen wij dat jij mensen aantrekt die echt bij jouw organisatie en strategie passen.
Sparkey gelooft dat goed werkgeverschap met een inclusieve cultuur bijdraagt aan een succesvolle organisatie. Hoe bereik je dit? Medewerkersonderzoeken of MTO bieden inzicht in hoe medewerkers de organisatiecultuur beleven en hoe je hun ontwikkeling, groei en werkgeluk stimuleert.
Krijg grip op wáárom medewerkers jouw organisatie verlaten. Met onderzoek biedt Sparkey inzichten die waardevolle verbeterpunten signaleren om medewerkers te behouden. Of in de toekomst de kwaliteiten van jouw medewerkers beter in te zetten. Ook helpen die inzichten om van vertrekkende werknemers ambassadeurs voor jouw organisatie maken.
Welke ontwikkelingen spelen in de arbeidsmarkt en hoe beïnvloeden die jouw beleid? Sparkey biedt inzicht met actueel trendonderzoek, waarbij jij jouw brandende vragen kunt stellen. Wij beschikken over een panel met verschillende doelgroepen op de arbeidsmarkt: van werkenden tot HR-professionals.
Wat wij voor jou kunnen betekenen
Met Connect bouw je aan een sterk employer brand. Het geeft richting bij het aantrekken van talenten die bij het DNA van jouw organisatie passen.
Met Develop krijg je inzicht in hoe medewerkers jouw bedrijfscultuur beleven en hoe je ontwikkeling, groei en werkgeluk stimuleert.
Met Switch krijg je grip op wáárom medewerkers jouw organisatie verlaten. Het helpt jou om van vertrekkende medewerkers ambassadeurs voor jouw organisatie te maken.
Met Trends krijg je diepgaand inzicht in de trends en ontwikkelingen van de HR-markt.