Veel sectoren staan voor een grote uitdaging als het gaat om nieuw talent aantrekken. Zo ook de railinfrasector. Het tekort aan personeel is groot en zal naar verwachting alleen maar toenemen. Daarom heeft Stichting Railcenter Sparkey ingeschakeld om te onderzoeken hoe ze mensen kunnen enthousiasmeren voor werken in de sector.
De vraag
Stichting Railcenter zet zich samen met werkgevers in de railinfra in om nieuw talent aan te trekken, spoorprofessionals op te leiden en kennis te delen. De railinfra richt zich op het ontwerpen, bouwen en onderhouden van spoorwegen; het gaat dus niet om personen- en goederenvervoer via de spoorwegen.
Het doel van het onderzoek: inzicht krijgen in de bekendheid en het huidige imago van werken in de railinfra onder diverse wervingsdoelgroepen, om op die manier te kunnen acteren in de arbeidsmarkt(communicatie).
Het resultaat
Uit het onderzoek blijkt dat de railinfra te maken heeft met onbekendheid onder de wervingsdoelgroepen. Het blijkt dat het beeld vooral neutraal en nog oningevuld is. Dit biedt werkgevers in de sector en de sector als geheel de kans om de sector op de kaart te gaan zetten en het beeld in te gaan kleuren. Hiervoor bieden de onderzoeksresultaten mooie haakjes.
Aanpak
Het onderzoek bestond uit verschillende fasen en methodes. Eerst voerden we een kwantitatief onderzoek uit naar de bekendheid en het imago van de railinfra onder de wervingsdoelgroepen. Vervolgens hebben we met behulp van onze eigen database, SparkFinder, de voorkeuren en behoeftes van deze doelgroepen in kaart gebracht. Ook namen we een vragenlijst af onder werkenden in de sector, om het interne imago op te halen.
Daarna volgde het kwalitatief onderzoek: diepgaande groepsgesprekken met potentiële werknemers. Door de combinatie van intern en extern, en kwalitatief en kwantitatief onderzoek, ontstond er een compleet beeld. Dit gaf veel input en concrete haakjes voor de communicatiestrategie waarmee Railcenter erg blij was.