In opdracht van Schiphol Group heeft Sparkey onderzoek gedaan naar het interne en externe werkgeversimago. Met deze inzichten hebben we een nieuwe Employer Value Proposition (EVP) ontwikkeld. Een EVP is een belangrijke voorwaarde voor goed werkgeverschap en een sterk employer brand. Een perfect vraagstuk dat matcht met onze expertise in employer branding-onderzoek en EVP-ontwikkeling.
De vraag
In een krappe arbeidsmarkt is het essentieel om je huidige talent te behouden én aantrekkelijk te zijn voor je potentiële doelgroepen. Daarvoor is een sterke werkgeversbelofte nodig die de juiste snaar raakt bij je doelgroep en die je huidige mensen trots maakt. Schiphol Group benaderde ons om de ‘parels’ van de organisatie als werkgever naar boven te halen en op zoek te gaan naar de gaps en matches met de buitenwereld.
Het resultaat
We creëerden een nieuwe EVP voor Schiphol Group die aansluit bij het huidige DNA van de organisatie. Een EVP die de wensen en ambities van de medewerkers weerspiegelt én die inspeelt op de wensen van de markt. We kregen inzicht in de wensen en behoeften van de verschillende wervingsdoelgroepen en hoe zij aankijken tegen Schiphol Group als werkgever.
De nieuwe EVP vormde de basis voor een nieuw te lanceren arbeidsmarktcampagne. Een campagne die het werkgeversverhaal van Schiphol Group op een duidelijke en overtuigende manier vertelt.
Aanpak
We zijn gestart met focusgroepen onder huidige medewerkers, waarin we alle ruimte hadden om goed door te vragen naar het karakter van Schiphol Group als werkgever. Dat gaf veel input voor de daaropvolgende kwantitatieve meting onder huidige en potentiële werknemers. Nadat we alle inzichten bij elkaar hadden, hebben we met diverse stakeholders binnen Schiphol Group gewerkt aan de doorvertaling ervan. Het resultaat was een concept EVP die we toetsten onder huidige medewerkers. Om uiteindelijk een definitieve klap te geven op de nieuwe EVP.
Alice Zeijlemaker, Employer branding specialist & Jenneke Smit-Banting, Onderzoeker bij Schiphol
“Dankzij 2 vaste contactpersonen bij Sparkey, hun uitgebreide ervaring op het gebied van onderzoek en de korte lijnen gedurende het project, kwamen we in korte tijd tot groot resultaat. Resultaat dat we direct in konden zetten voor projecten die bijdragen aan het aantrekkelijker maken van Schiphol Group als werkgever. Heel blij mee!”