ING wil zich in zowel Nederland als België positioneren als aantrekkelijke werkgever zodat zij hun belangrijkste wervingsgroepen kunnen bereiken én beraken. Inzicht in het imago als werkgever helpt om een goede employer brand te bouwen en daarmee de juiste nieuwe medewerkers aan te trekken. Als mensen dan ook nog eens aansluitende drijfveren hebben en niet over een jaar weg zijn, heb je het als werkgever goed gedaan. Het onderzoeken van welke ‘zachte’ en ‘harde’ factoren nieuwe werknemers drijven: daar worden wij bij Sparkey nou enthousiast van!
De uitdaging
Zeker als het gaat om de ‘moeilijk vindbare’ doelgroepen vist iedereen in dezelfde vijver. Het liefst wil je dat talenten uit de markt jouw bedrijf zelf weten te vinden. Dat ze graag bij je komen werken. Maar hoe zorg je er nou voor dat je opvalt, dat je je onderscheidt van de concurrentie? Voor ING onderzochten we welke gaps en matches er zijn tussen het huidige en gewenste imago als werkgever, en in hoeverre het werkgeversmerk veranderde door de tijd heen.
Aanpak
Om deze gaps en matches in kaart te brengen hebben we een in 2020 en 2021 een kwantitatief onderzoek uitgevoerd onder potentiële werknemers die ING in hun werving extra interessant vindt. Door hun wensen en behoeften in werk en het huidige imago van ING en concurrenten inzichtelijk te krijgen werd duidelijk hoe ING hun employer brand nóg beter vorm kan geven.
Resultaten
- Een uitgebreide rapportage met de usp’s en verbeterpunten van het imago van ING als werkgever
- Inzicht in de veranderingen in het imago tussen de 0- en 1-meting, met andere woorden: het effect van de inspanningen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie.
- Een fijne samenwerking waarin met korte lijntjes en goede afstemming een mooi onderzoekstraject plaats kon vinden
Eva Somers – Talent Acquisition / Employer Branding ING:
“We hebben nu twee maal onderzoek gedaan op het onderwerp employer branding: Motivaction/Sparkey is een hele prettige partner en niet alleen heel deskundig op het gebied van onderzoek, maar ook een goede adviseur.”