Werkgeversimago voor een interne dienstverlening binnen de Rijksoverheid

Hoe een interne dienstverlener binnen de Rijksoverheid haar werkgeversimago en EVP scherp kreeg en vertaalde naar wervingspersona’s 

In een arbeidsmarkt waar talent schaars is, streefde een interne dienstverlener voor de Rijksoverheid er naar om zich als werkgever onderscheidend te positioneren. Met deze ambitie wendde de dienstverlener zich tot Sparkey. Het doel: het werkgeversimago aanscherpen en een Employee Value Proposition (EVP) ontwikkelen die zowel intern als extern aanspreekt. Om dit concreet te maken, wilde de dienstverlener ook wervingspersona’s creëren voor gerichte arbeidsmarktcommunicatie.

 

De aanpak: luisteren, toetsen, verbinden 

We begonnen met een intern onderzoek, bestaande uit diepte-interviews en een vragenlijst. Hiermee brachten we het DNA van de dienstverlener als werkgever in kaart. Medewerkers deelden openhartig hun werkervaringen: de werksfeer, collegialiteit en het gevoel jezelf te kunnen zijn. Ook werden flexibiliteit en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling gewaardeerd. Verbeterpunten waren er ook: de samenwerking tussen teams en het ontbreken van een breed gedragen missie. 

Daarna onderzochten we het externe perspectief. We vroegen diverse groepen professionals naar hun beeld van de dienstverlener en wat zij belangrijk vinden in een werkgever. Hoewel deze dienstverlener bij de doelgroep nog niet zo bekend was, sluiten de eigenschappen die medewerkers van een werkgever waarderen – zoals goede arbeidsvoorwaarden, afwisselend werk en flexibiliteit – juist goed aan bij de wensen van potentiële medewerkers.

 

Inzichten en resultaat: van imago naar actie 

De uitkomsten lieten zien dat de dienstverlener veel in huis heeft, maar dat het werkgeversverhaal nog onvoldoende bekend is bij de doelgroep. Op basis van de inzichten ontwikkelden we samen met de dienstverlener een onderscheidende EVP, die we toetsten en aanscherpten in een focusgroep met eigen medewerkers. Ook vertaalden we de inzichten naar concrete persona’s. Deze geven de dienstverlener handvatten om arbeidsmarktcommunicatie en wervingsactiviteiten gericht af te stemmen op de wensen, drijfveren en oriëntatiekanalen van verschillende doelgroepen. 

Wil je weten hoe wij jouw werkgeversimago kunnen versterken? Neem gerust contact met ons op! 

Vind jouw perfecte match: Je wilt niet zomaar mensen aannemen, maar een collega die bij het DNA van jouw organisatie past

• Employerbranding

• HR-campagne

• EVP

• employeevalueproposition

Wat ervaren jouw werknemers: Jij als werkgever wil ook meer, in de vorm van een werknemer die eigenaarschap toont en net die extra stap zet

•  medewerkersbelevings-onderzoek

• cultuurbelevingindekaart

• organisatieveranderingen

Breng alles in kaart: Hoe hard je ook werkt aan een optimale bedrijfscultuur: soms lopen de dingen even niet zoals je wilt

• verzuimvraagstukken

• ambassadeursschap

Wat leeft er in HR: We doen onderzoek onder verschillende HR doelgroepen, zoals medewerkers, werkgevers of HR professionals

• trendonderzoek

• hr-onderzoek

Wat wij voor jou kunnen betekenen

Vind jouw perfecte match: Je wilt niet zomaar mensen aannemen, maar een collega die bij het DNA van jouw organisatie past

• Employerbranding

• HR-campagne

• EVP

• employeevalueproposition

Wat ervaren jouw werknemers: Jij als werkgever wil ook meer, in de vorm van een werknemer die eigenaarschap toont en net die extra stap zet

•  medewerkersbelevings-onderzoek

• cultuurbelevingindekaart

• organisatieveranderingen

Breng alles in kaart: Hoe hard je ook werkt aan een optimale bedrijfscultuur: soms lopen de dingen even niet zoals je wilt

• verzuimvraagstukken

• ambassadeursschap

Wat leeft er in HR: We doen onderzoek onder verschillende HR doelgroepen, zoals medewerkers, werkgevers of HR professionals

• trendonderzoek

• hr-onderzoek

Benieuwd naar wat Sparkey voor jouw bedrijf kan betekenen?

Bel 020 589 8383 of stuur een mailtje naar contact@sparkey.nl

Wij helpen je graag!