21.07.2022 – De krapte op de arbeidsmarkt is overal voelbaar en niet langer te ontwijken. Door personeelstekorten is de dagelijkse gang van zaken niet langer haalbaar. Van de zorg, het onderwijs en Schiphol tot de zo geliefde stamkroegen. Volgens het CBS stonden in maart 2022 zo’n 133 vacatures open per 100 werklozen. Sparkey was nieuwsgierig hoe deze krappe arbeidsmarkt werknemers en werkzoekenden beïnvloedt. We besloten dit te onderzoeken middels onze HR-Trendmonitor.
Het sentiment over de arbeidsmarkt is in een jaar tijd flink veranderd. Onze cijfers laten zien dat momenteel 62% van de Nederlandse beroepsbevolking de arbeidsmarkt als (zeer) gunstig ervaart. Een stijging van 39% ten opzichte van vorig jaar. Als gevolg spelen steeds meer mensen met het idee van baan te wisselen. Zo denkt meer dan een derde van de beroepsbevolking er regelmatig tot (zeer) vaak over na om van baan te wisselen, ten opzichte van ongeveer een kwart in 2021.
Werknemers overwegen het vaakst om met dezelfde functie naar een andere werkgever over te stappen. Dit roept een confronterende en belangrijke vraag op bij organisaties: hoe zorg ik dat mijn medewerkers blijven? Volgens ons onderzoek is 61% van werkenden momenteel uitgesproken tevreden met hun huidige baan. Dit biedt ruimte voor verbetering. Hoe krijg je de tevredenheid omhoog? Waar liggen de onvervulde behoeften van werknemers en hoe kun je hierop inspelen? De beste bron van informatie ligt bij jouw eigen medewerkers.
Secundaire voorwaarden
Iets meer dan de helft van de Nederlandse beroepsbevolking is uitgesproken tevreden over de secundaire arbeidsvoorwaarden die hun werkgever biedt. Sparkey vroeg aan werknemers welke voorwaarden zij het belangrijkst vinden. De behoefte naar financiële secundaire voorwaarden weegt het zwaarst: een dertiende maand (55%), reiskostenvergoeding (52%) en pensioen (48%) noemen zij het vaakst. Daarnaast vindt ongeveer een derde van de beroepsbevolking overwerktoeslag en opleidingsbudget het belangrijkst.
Ontwikkeling
Momenteel zien medewerkers nog evenveel ontwikkel- en loopbaanmogelijkheden bij hun huidige werkgever als een jaar geleden. Minder dan de helft van de beroepsbevolking (44%) vindt dit voldoende. Dit biedt werkgevers de kans om ontwikkeling (nog) centraler te stellen. Werknemers hebben veelal behoefte aan het ontwikkelen van ‘soft skills’. De kerncompetenties die zij het noemen zijn flexibiliteit, creativiteit en weerbaarheid/stressbestendigheid.
Om deze soft skills te ontwikkelen hebben medewerkers baat bij voldoende coaching en begeleiding. Leidinggevenden spelen hierin een belangrijke rol. Zij kunnen bijvoorbeeld medewerkers leren hoe ze regie kunnen nemen over hun werkindeling en werkdruk. Ook is het waardevol om voldoende ruimte en tijd te bieden voor trainingen en opleidingen.
Vitaliteit
Momenteel heeft één op de vijf medewerkers het gevoel dicht tegen een burn-out aan te zitten. Medewerkers tussen de 35 en 44 jaar oud hebben het meest last van een (te) hoge werkdruk (51%). Dit is voor zowel mannen als vrouwen een veelvoorkomend probleem. Daar komt bij dat één op de vijf medewerkers vindt dat vitaliteit niet hoog op de agenda staat bij hun werkgever. En dat terwijl het essentieel is dat organisaties hier voldoende aandacht aan besteden.
Om vitaliteit wel hoog op de agenda te krijgen, is het belangrijk om eigenaarschap bij medewerkers te stimuleren. Zo kunnen zij zelf hun eigen grenzen bewaken. Maar ook leidinggevenden dragen de verantwoordelijkheid om de (mentale) gezondheid van het team te bewaken. Zo is het borgen van vitaliteit niet alleen onderdeel van goed werkgeverschap, het draagt ook bij aan het besparen van oplopende verzuimkosten.
Sluit aan op de specifieke behoeften van jouw medewerkers
De huidige situatie in de arbeidsmarkt vergt veel van werkgevers om hun mensen te behouden. Goede voorwaarden, uitdaging, ontwikkeling, werk-privé balans en een inclusieve werkvloer. De wensenlijst van werkzoekenden en werknemers lijkt anno 2022 groter dan ooit. Toch valt vaak veel winst te behalen door beter aan te sluiten op een aantal specifieke behoeften van jouw medewerkers.
Ons advies: weet wat jouw medewerkers drijft door oprecht te luisteren en laat de one-size-fits-all aanpak achterwege. Ga regelmatig het open gesprek aan met medewerkers, wacht hier niet mee tot het jaarlijkse beoordelingsgesprek. Je kunt jouw medewerkers op verschillende manier uitnodigen om feedback te geven. Van een persoonlijke lunch of kop koffie met het MT, tot een medewerkersonderzoek. De mensen die zich elke dag voor jouw organisatie inzetten, geven de beste inzichten over wat jouw organisatie een uitstekende werkgever maakt.