Van data tot doelgroepsegmentatie: wat kenmerkt de ict-er als werknemer?


H
oe bereik je de ICT-er met je arbeidsmarktcampagne en hoe zorg je dat zij zich op hun plek voelen binnen je organisatie? Een uitdaging waar een
van onze opdrachtgever mee te maken had: een IT-organisatie met zo’n 1.200 medewerkers, waarvan het merendeel ICT-ers. Deze wervingsdoelgroep wordt in vrijwel alle sectoren en organisaties gezocht. De schaarste op de arbeidsmarkt is groot. Belangrijk dus voor een IT-organisatie om deze gewilde doelgroep echt goed te kennen. Om dat inzicht op te halen, klopten ze aan bij Sparkey, het HR-team binnen Motivaction.

 

De vraag 

Om een aantrekkelijke werkgever te zijn in een krappe arbeidsmarkt, heeft de betreffende IT-organisatie al veel stappen gezet op het gebied van Employer Branding en recruitment. Zo heeft de organisatie een concurrentieanalyse uitgevoerd om zich scherp te positioneren in de markt, een Employee Value Proposition (EVP) geformuleerd en gesprekken met eigen medewerkers gevoerd om de doelgroep goed te leren kennen en begrijpen. Aanvullend op deze inspanningen, wil de organisatie meer data-gedreven beslissingen nemen in plaats van zich te laten leiden door onderbuikgevoel.  

Het resultaat​ 

We leverden ze een databestand uit onze Sparkey database -SparkFinder- op basis waarvan zij zelf doelgroep- en targetsegmentaties ontwikkelden. Het databestand, met n= 536 ICT-professionals, gaf de IT-organisatie inzicht in hard skills, maar vooral ook in soft skills, wensen en behoeften van ICT-ers. Op basis van deze kwantitatieve data konden ze relevante doelgroep- en targetsegmentaties ontwikkelen ten behoeve van de optimalisatie van arbeidsmarktcommunicatie (extern) én de benadering van huidige medewerkers (intern). 

Aanpak 

Sparkey voerde eerder dit jaar uitgebreid onderzoek uit onder de Nederlandse beroepsbevolking (met een grote steekproef van n=6.558 werkenden). Op basis hiervan bouwden we een waardevolle database op waarmee we snel en effectief analyses kunnen uitvoeren op wervingsdoelgroepen binnen de arbeidsmarkt. Met het databestand van ICT-professionals kreeg de IT-organisatie direct inzicht in de belangrijkste kenmerken van de ICT-doelgroep: wat zijn hun drijfveren? Welke arbeidsvoorwaarden hebben de voorkeur? De IT-organisatie ontwikkelde op basis van onze data vervolgens zelf een doelgroepsegmentatie waarbij zij de verschillende variabelen gebruikten voor een beschrijving van hun ICT-doelgroepen.   

 

Vind jouw perfecte match: Je wilt niet zomaar mensen aannemen, maar een collega die bij het DNA van jouw organisatie past

• Employerbranding

• HR-campagne

• EVP

• employeevalueproposition

Wat ervaren jouw werknemers: Jij als werkgever wil ook meer, in de vorm van een werknemer die eigenaarschap toont en net die extra stap zet

•  medewerkersbelevings-onderzoek

• cultuurbelevingindekaart

• organisatieveranderingen

Breng alles in kaart: Hoe hard je ook werkt aan een optimale bedrijfscultuur: soms lopen de dingen even niet zoals je wilt

• verzuimvraagstukken

• ambassadeursschap

Wat leeft er in HR: We doen onderzoek onder verschillende HR doelgroepen, zoals medewerkers, werkgevers of HR professionals

• trendonderzoek

• hr-onderzoek

Wat wij voor jou kunnen betekenen

Vind jouw perfecte match: Je wilt niet zomaar mensen aannemen, maar een collega die bij het DNA van jouw organisatie past

• Employerbranding

• HR-campagne

• EVP

• employeevalueproposition

Wat ervaren jouw werknemers: Jij als werkgever wil ook meer, in de vorm van een werknemer die eigenaarschap toont en net die extra stap zet

•  medewerkersbelevings-onderzoek

• cultuurbelevingindekaart

• organisatieveranderingen

Breng alles in kaart: Hoe hard je ook werkt aan een optimale bedrijfscultuur: soms lopen de dingen even niet zoals je wilt

• verzuimvraagstukken

• ambassadeursschap

Wat leeft er in HR: We doen onderzoek onder verschillende HR doelgroepen, zoals medewerkers, werkgevers of HR professionals

• trendonderzoek

• hr-onderzoek

Benieuwd naar wat Sparkey voor jouw bedrijf kan betekenen?

Bel 020 589 8383 of stuur een mailtje naar contact@sparkey.nl

Wij helpen je graag!