30.05.2024 – Willen je medewerkers écht specifiek voor jouw organisatie werken? Zijn ze betrokken en gaan ze mee in de koers die de organisatie wil varen? En hoe zien ze hun toekomst bij jou als werkgever? Om dat te meten heeft Sparkey | Motivaction de Spark Index ontwikkeld.
Benieuwd hoe je de vonk kunt laten overslaan tussen jou als werkgever en je medewerkers?
De arbeidsmarkt is al enige tijd gespannen. Employer branding en recruitment teams maken overuren om de broodnodige talenten binnen te halen. Omdat de concurrentie op de arbeidsmarkt sterk is, wordt veel geïnvesteerd in werving en selectie. Minstens zo belangrijk zijn de mensen die al binnen zijn: hoe zorg je dat zij een goed gevoel hebben over het werken voor je organisatie en graag willen blijven?
Meet de chemie in de organisatie
Daarvoor is het belangrijk om te weten hoe het staat met de chemie tussen je organisatie en de medewerkers. Willen je medewerkers echt specifiek voor jouw organisatie werken? Zijn ze betrokken en gaan ze mee in de koers die de organisatie wil varen? En hoe zien ze hun toekomst bij jou als werkgever? Om dat te meten heeft Sparkey | Motivaction de Spark Index ontwikkeld: een compacte en tegelijk complete manier om in een oogopslag in beeld te brengen of de vonk overslaat binnen je organisatie.
Om dat te doen stellen wij zes vragen die drie niveaus in beeld brengen:
- de beleving van het werken bij de organisatie (werkplezier, betrokkenheid);
- de ‘fit’ tussen medewerker en organisatie (trots, het gevoel bij de cultuur te passen);
- het perspectief op de toekomst (de koers van de organisatie en de eigen toekomst daarin).
Staat niet op zichzelf
De Spark Index is daarmee een sterke indicator van de chemie binnen de organisatie en de toekomstbestendigheid daarvan. Na ons onderzoek weet je niet alleen wat je Spark Index is, maar ook hoe die zich verhoudt tot onze externe benchmark. Tegelijk dient het als polsslag: in elke meting nemen wij de Spark Index op en zo weet je of je verbetert of niet.
Maar hoe je als organisatie precies kunt werken aan het (verder) verhogen van de Spark Index leer je ook. Het onderzoeksmodel omvat naast de Spark Index zelf een schil van belangrijke organisatiethema’s. Zie het als uitdagingen: hoe effectiever je deze thema’s aanpakt, hoe beter dat is voor je Spark Index en voor de chemie in je organisatie.
Ben je benieuwd hoe je de vonk kunt laten overslaan? We vertellen je graag meer over de Spark Index aanpak.